Over Jam Harderwijk & Omstreken
  • 24 augustus 2022
  • sg_admin
  • 0

Rosa komt op deze zonnige zomerdag als eerste het klaslokaal van groep 3 binnen. Ze straalt. Ze is vriendinnen geworden met Tasnim uit groep 4 van de Zomerschool én ze hebben samen bij haar thuis gespeeld. Nasser rent de klas in, zonder al te veel woorden, maar met een grote voetbal in zijn handen. Aan de kleur van zijn wangen te zien heeft hij al een potje gespeeld op het schoolplein. Daniel is wat laat vanochtend. Hij gaat snel zitten en heeft maar één vraag; ‘Gaan we wat leuks doen vandaag?’

De Zomerschool van JAM Harderwijk is in volle gang. Het is de tweede keer dat JAM deze speciale onderwijsvorm, in samenwerking met de Stichting Leergeld Randmeren, organiseert. Alle basisschoolleerlingen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, maar van wie de ouders dat niet kunnen betalen, zijn welkom. Ook de kinderen van AZC Harderwijk doen mee.

In groep 3 begint de lesochtend met het samen lezen van een verhaal over de zomervakantie. Daarna vergroten de kinderen hun woordenschat door steeds twee woorden met dezelfde betekenis bij elkaar te zoeken. ‘Koud hoort bij koel,’ weet Nasser. ‘Maar waar hoort ‘vreemd’ bij?’ vraagt Rosa. ‘Bij friet,’ zegt Daniel lachend. Maar Rosa schudt haar hoofd. Na wat zoeken vinden ze ‘gek’ als synoniem. Met kleurtjes en lijnen verbinden de kinderen de woorden met elkaar. Het wordt nog gezelliger als meester Peter binnenkomt met een kan limonade en koekjes. Midden op de ochtend vertrekken de kinderen van groep 3 samen met de andere leerlingen van de Zomerschool naar de bibliotheek. Dat wordt een leuk en leerzaam uitje, met uitleg, een spel en voorlezen. ‘We organiseren elke week een speciale activiteit,’ vertelt orthopedagoog Soanne van der Scheer. ‘Deze week is het een bibliotheekbezoek, volgende week gaan de kinderen een stressballetje maken. Tijdens het knutselen gaan we dan spelenderwijs in gesprek over boos zijn, stress hebben of verdrietig zijn. Sommige kinderen die naar de Zomerschool komen, hebben het nodige meegemaakt. Op deze manier kunnen ze dat uiten, als ze willen.’

De lessen van de Zomerschool vinden dit jaar plaats op dinsdag- en donderdagochtend. In totaal komt elk kind vijf dagdelen van drie uur. De dinsdagochtendgroep van Rosa, Nasser en Daniel mag na het bibliotheekbezoek lekker lang buitenspelen. Daarna gaan ze rekenen. Daniel heeft zijn werkboek al gepakt. Op de vraag of hij vandaag genoeg leuke dingen gedaan heeft, antwoordt hij met een grote knik. ‘Ik vind de Zomerschool veel leuker dan de gewone school!’

Skip to content