Over Jam Harderwijk & Omstreken
  • 26 juni 2022
  • sg_admin
  • 0

Het is zaterdagmorgen en het is vroeg. Nog niet eens 9 uur en bij JAM aan de Laan in Harderwijk stroomt de parkeerplaats langzaamaan vol met auto’s. Veelal met een buitenlands kenteken. Vooral veel Poolse nummerborden. Binnen maakt het koffieapparaat overuren: eerst een kopje koffie en dan aan de slag.

In de verschillende leslokalen staat de beamer aan en zijn de verschillende docenten er klaar voor. Irma, Jacqueline, Astrid en Albert verzorgen de hele week, zowel overdag als ’s avonds en op zaterdag, NT2-lessen voor buitenlandse mensen die in Nederland wonen en/of werken en die graag de taal willen leren. Op drie van haar locaties in Harderwijk, Nunspeet en Zeewolde, maar ook online en bij diverse bedrijven op de werkvloer zelf zijn deze trainingen te volgen.

‘De verschillende achtergronden van de cursisten maken de NT2- lessen juist heel interessant,’. Doordat we veel spreekopdrachten doen, leren de cursisten elkaar echt kennen. Dat draagt bij aan de goede sfeer tijdens de les. Ze delen lief en soms ook leed met elkaar en met ons. De laatste les voor de zomervakantie heeft de zaterdaggroep mij verrast met een lunch, zodat we kennis maakten met Poolse salades, lekkere hapjes uit Slovenië en Letland en een verrukkelijk Braziliaans toetje.’

Bij JAM wisselen we tijdens de les af in werkvormen waardoor we alle vaardigheden, lezen, luisteren, spreken en schrijven, elke keer opnieuw aan bod laten komen. Veel aandacht gaat uit naar woorden uit het alledaagse leven die je thuis en/of op je werk gebruikt. Het is elke keer verrassend wanneer woorden van de werkvloer ineens duidelijk worden. Radek, die werkzaam is bij De Bruin Tankbouw in Uddel en Zutphen, heeft vaak van die voorbeelden: ‘Van die verbasterde zinnetjes, die hij als geheel wel snapt, maar waarvan hij de afzonderlijke woorden niet hoort. Dat levert echt van die ‘aha-momenten’ op in de les. Opeens roept hij dan: ‘Ooooh, zeggen ze DAT!’

Het meest interessant zijn misschien wel de informatie-kloof-opdrachten, waarbij cursisten in groepjes moeten overleggen en taken dienen te verdelen. Elke cursist heeft een ander schrijven op zijn of haar papier staan, waardoor informatie uitwisselen noodzakelijk is. Je moet dus wel met elkaar in gesprek gaan. Datzelfde geldt voor de ‘afwijkende verhalen’, waarbij twee groepen bijna hetzelfde verhaal horen of lezen, en daarna met iemand uit de andere groep gaan overleggen wat de verschillen zijn tussen de beide versies.

Veel luisteren en spreken dus, maar naarmate het niveau hoger wordt steeds meer aandacht voor lezen en schrijven. Astrid de Bruin is met haar B2-groep van de dinsdagavond volop examentraining aan het doen. Alle acht cursisten gaan op voor Staatsexamen II in oktober. Halen ze dat dan kunnen ze verder op het HBO of de Universiteit. Een geweldige prestatie dus.

JAM biedt NT2-lessen zowel individueel aan als in een groep. De taaltrainingen in een groep bestaan uit dertig lessen van 120 minuten, die starten in de week van 1 oktober en in de week van 1 januari op al haar locaties. Tussentijds instromen is mogelijk. Voorafgaand aan deze trajecten vindt er altijd een kosteloos intakegesprek plaats waarbij er tijdens het gesprek toetsen worden afgenomen om te bepalen op welk niveau de cursist zit. Daarna volgt een voorstel waarbij aangegeven wordt in welke groep gestart kan worden, van A1 tot en met C1. Individueel kan ook. Alles is mogelijk bij JAM of het nu om inburgeren gaat om of het behalen van het staatsexamen I of II.

Skip to content