Over Jam Harderwijk & Omstreken
  • 26 december 2021
  • sg_admin
  • 0

Je hebt keihard geblokt voor je aardrijkskunde. Alle theorie heb je tot in de puntjes doorgenomen. Je bent er helemaal klaar voor. En dan is de toets. Voor je gevoel staat er niets in van wat je doorgenomen hebt. De vragen zijn totaal anders dan waar jij je op hebt voorbereid. Wat gaat er mis?

Bovenstaande geldt niet alleen voor een vak als aardrijkskunde. Bij een taal, bijvoorbeeld Frans, kan je hetzelfde gevoel krijgen. Op een gegeven moment krijg je die woordjes, ondanks dat het keiveel is, er wel in gestamd. Zelfs van een heel hoofdstuk. Soms zijn het er wel tweehonderd. Op de toets vraagt je docent er maar tien. Het andere deel van je proefwerk is bijna niet te maken. Hoe kan jij er zelf voor zorgen dat het in de toekomst wel lukt?

Effectief leren is een prachtige term die we kunnen koppelen aan de situaties die zojuist geschetst zijn. Want wat is dat en hoe doe je dat? Misschien is het wel goed om te kijken waar je kunt beginnen. Je kunt best een avond voordat de toets is, starten met ernaar te kijken. Er zijn leerlingen die de toets die dag erop nog best goed kunnen maken. Zeker wanneer je de hele nacht bent doorgegaan. Die morgen erna zit alles nog lekker vers in je geheugen, maar heb je diezelfde informatie die week erna opnieuw nodig, dan zal je het grootste deel vergeten zijn. In de wetenschap heet dit de ‘vergeetcurve’.

Hoe leer je dan effectief? Veel lesboeken hebben per hoofdstuk een deel waarin de leerdoelen genoemd staan. Als je van tevoren weet wat je moet leren, zal je merken dat je sneller en gemakkelijker begrijpt waar de tekst over gaat. Alle informatie kun je niet in een keer in je hoofd stoppen. Dat kost tijd. Het is handig om alles wat je moet doen in kleinere stukken te verdelen. Ga dus werken met een planning. Denk goed na over hoe de informatie op de juiste manier onder te verdelen. Doe je dat in hoofdstukken, thema’s of paragrafen? Wanneer je dat effectief doet, krijg je gelijk inzicht in wat er bij elkaar hoort. Je leert dan eveneens hoofd- van bijzaken te onderscheiden en misschien kom je er dan zelf wel achter wat bij elkaar hoort waardoor je op die manier uit jezelf ziet dat er verbanden zijn tussen alles wat je moet kennen.

Wanneer je goed plant, weet je wat je op een dag kunt doen. De moeilijkheid is nog wel om je daaraan te houden. Doordat het steeds opnieuw kleinere stukken zijn, is dat gemakkelijker. Leer vooral wat je nog niet weet en gebruik bijvoorbeeld Quizlet voor je Franse woordjes. Je zult merken dat je het programma zo werkt, dat je ook die laatste lastige woordjes in je hoofd krijgt. En schrijf samenvattingen. Door dat te doen, slaat veel informatie al automatisch op in je hoofd en kun je er kort voor de toets nog naar kijken.

Aardrijkskunde gaat een volgende keer absoluut beter wanneer je ook de bronnen bestudeert in je theorieboek en wanneer je de opdrachten nog een keer maakt die de docent tijdens de les heeft behandeld. Denk aan wat hierboven is beschreven over het leggen van verbanden en blijf dat meenemen in je eigen leerstrategieën. Datzelfde geldt voor je toets Frans. Kijk wat verder dan alleen die woordjes en oefen vooral met de grammatica en de opbouw van je zinnen. Wanneer je een en ander met elkaar in verband kan brengen, zit die voldoende er een volgende keer echt wel in. Kom je er zelf niet uit en heb je daar wat hulp bij nodig? Dan kan dat door deel te nemen aan een training over leren leren, die we maandelijks bij JAM in de schoolvakanties aanbieden voor leerlingen en studenten op alle niveaus van het onderwijs. Bij onze huiswerkbegeleiding en ook tijdens onze bijlessen besteden we aandacht aan deze manier van werken dus ook daar kun je heel goed terecht.

Skip to content